Jeg har kæmpet hele mit liv og ydet mit allerbedste i matematiktimerne uden at lykkes med succes.
Jeg hedder Andreas Herum Larsen, og driver Matematik i Vanskeligheder i min fritid. Jeg bor i det idylliske Svendborg sammen med min familie. Jeg arbejder til daglig i en folkeskole, og har siden 2017 været læremiddelforfatter samt foredragsholder i min fritid.
Da jeg tilbage i 2016 blev færdiguddannet som lærer med linjefagene dansk, historie og specialpædagogik, fik jeg hurtigt tilbudt et job, dog noget uventet som matematiklærer i en specialafdeling. Jeg tænkte tilbage på min egen skolegang, hvor jeg på ingen måde havde brilleret i matematiktimerne, men takkede alligevel ja til jobbet, med et brændende ønske om at få succes.
Jeg har siden 2016 lavet mine egne materialer/redskaber og spil til både mine egne elever, og elever jeg aldrig har mødt, med det klare formål, at de skal få en bedre oplevelse med matematikken end den jeg selv fik i min egen skolegang. I min egen skolegang blev jeg fastholdt i et negativt mønster, og fik at vide at jeg havde matematikvanskeligheder, som jeg gjorde alt for at komme ud af, men ligegyldigt hvor meget jeg kæmpede i timerne, lige meget hvor meget jeg kæmpede efter skole, fik jeg altid den samme besked ved næste skolehjemsamtale. Det har gjort, at jeg igennem mit liv har udviklet Matematikangst, som jeg den dag i dag stadig mærker store konsekvenser af.
“Det er ikke eleven, der har matematikvanskeligheder, men det er matematikken, der er i vanskeligheder, og så er det op til os som fagpersoner at lave så mange forskellige materialer/redskaber til vores elever, så de kan hjælpe matematikken ud af vanskelighederne.” Citat: Andreas Herum Larsen (Matematik i Vanskeligheder)